Рябченко К. Н.[Новые тенденции формирования рынка цельномолочной продукции в мегаполисах]

К.Н. Рябченко,

аспирант

Харьковский Национальный

Университет имени В. Н. Каразина

 

НОВЫЕ ТЕНДЕНЦИИ ФОРМИРОВАНИЯ РЫНКА ЦЕЛЬНОМОЛОЧНОЙ ПРОДУКЦИИ В МЕГАПОЛИСАХ

 

Статья посвящена исследованию новых тенденции в формировании конкурентного рынка цельномолочной продукции и обоснованию предложений концептуального характера по стимулированию наращивания производства молока и сдерживанию роста цен.

Исследование выполнено методом сегментирования рынка цельномолочной продукции г. Харьков. В качестве первичной торговой точки рынка без посредников и участия государства в регулировании цен взяты территориальные сегменты двух крупных микрорайонов города (Алексеевка и Павлово Поле). На них населению непосредственно реализуется молоко методом разлива молочных цистерн крупных производителей молока. Научная новизна и практическая ценность выполненного исследования состоит в том, что впервые в изученной литературе на материалах мегаполиса г. Харьков выявлены основные ценообразующие факторы на цельное молоко.

Ключевые слова: глобализация, свободное ценообразование, конкурентная среда, продовольственный рынок, рынок сырья, мегаполис, рынок цельномолочной продукции.

 

Библиографический список:

  1. Аграрний устрій України (наук. вид.); за ред. Ю.О. Лупенка, М.Ф. Кропивка. – Киев: ННЦ ІАЕ, 2017. – 64 с.
  2. Варченко О.М., Свиноус І.В., Липкань О.В. Особливості формування попиту на продовольство в сучасних умовах. Актуальні Проблеми Економіки. – 2017. – № 1 (187). – С. 50–61.
  3. Гончар В.Г. Соціально-психологічні детермінанти структурних змін споживчих пріоритетів населення в умовах кризового стану економіки. Економіка, фінанси, право. – 2017. – № 2. – С. 48–52.
  4. Державна служба статистики України. – Киев, 2017. URL: http://www.ukrstat.gov.ua (дата звернення 26.11.2017)
  5. Мамчур В.А. Институционально-экономический механизм развития рынка молока и молокопродуктов // Экономика АПК. – 2017. – № 4. – С. 41–55.
  6. Тывончук С.В., Тывончук Я.А., Павлоцкая Т.П. Развитие рынка молока в Украине в контексте евроинтеграционных процессов // Экономика АПК. – 2017. – № 4. – С. 25–31.
  7. Kirchmann Holger. Organic Crop Production: Ambitions and Limitations. Springer, 2009. 244 p.

 

K.M. Ryabchenko, New Tendencies in Forming of Whole-Milk Products Market. The article researches the new tendencies in forming the competitive market of whole-milk products and substantiates the conceptual suggestions for stimulation of production growth and price control. The research was performed by segmenting the whole-milk products market in the city of Kharkov. Territorial segments of the city's two large micro-districts (Alekseyevka and Pavlovo Pole) were taken as primary points of trade of the market with no intermediaries or state participation in price regulation. Milk is sold directly to the inhabitants of these areas from the milk tanks belonging to large milk producers. The academic novelty and the practical value of the conducted research lies in the fact that it is the first time, when the main price-forming factors for whole milk were identified in the studied literature and on the basis of megacity.

Process of formation and functioning of Kharkov whole-milk products market after completion of the regulation of formation of market-type economic entities with the government fully abstaining from the price formation and control processes is still in the stage of establishing. Forming of the Ukrainian food market taking into account the growing role of globalization factors implies deeper research and formation of markets for the main types of products. In this context whole-milk products produced both by different types of agricultural enterprises and by the rural population at their homes considerably differ from the bakery market as well as from the meat and meat products market.  These differences imply research of the market segments, which already show signs of free competition with no state regulation influence.

Keywords: globalization, free price formation, competitive environment, food market, raw materials market, megacity, whole-milk products market

 

 

Завантажити в PDF



Оновлено: 13-07-2018, 08:20 / Переглядів: 86
 

Авторизація