Зоріна О. І.[Маркетингові комунікації комерційного банку]

О.І. Зоріна,

д-р екон. наук, професор

Український державний

 університет залізничного транспорту

 

МАРКЕТИНГОВІ КОМУНІКАЦІЇ КОМЕРЦІЙНОГО БАНКУ

 

Статтю присвячено аналізу маркетингових комунікацій комерційного банку та їх ефективності у просуванні послуг. Проаналізовано основні засоби просування банківських продуктів та послуг. Визначено основні перешкоди у розвитку маркетингових комунікацій більшості банків України. Досліджено традиційні інструменти маркетингових комунікацій, обґрунтовано важливість використання нових засобів і підходів банківського маркетингу. Проаналізовано, як саме реклама впливає на розвиток банківських послуг. Визначено комплексну групу заходів у сфері просування, що базуються на поєднанні усіх засобів маркетингових комунікацій з метою підвищення привабливості банків.

Ключові слова: маркетингові комунікації, банківська установа, прямий маркетинг, реклама, імідж, репутація, public relations.

 

Бібліографічний список:

  1. Мокляк М.В.. Литвин І.В., Ярмош Г.В. Маркетингові комунікації комерційного банку [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ej.kherson.ua/journal/economic_10/76.pdf
  2. Маслова Н.О. Підвищення ефективності маркетингових комунікацій комерційного банку: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний торговельно-економічний ун-т. – К., 2005.: табл. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://otherreferats. allbest.ru/marketing/00445294_0.html
  3. Побережна М.П. Маркетингова комунікаційна політика: основні поняття та визначення [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.nuft.edu.ua/jspui/bitstream/ 123456789/1556/1/MARKETING%20OF%20COMMUNICATION%20POLITICS.pdf
  4. Косар Н.С. Особливості маркетингових стратегій банків у сучасних умовах / Н.С. Косар, Є.О. Угольков, А.Б. Гайдук // Вісник Хмельницького національного університету. – 2010. – № 6. – С. 184–187.
  5. Рекламні серети банкіських послуг [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: http://www.ufin.com.ua/analit_mat/gkr/017.htm
  6. Кривич Я.Н., Ушкалова Ф.И., Грибкова Ю.С. Роль реклами у формуванні сучасного іміджу банку [Електрон. ресурс]. – Режим доступу: jfub.donnu.edu.ua/article/download/ 1016/1033.

 

O.I. Zorina. Marketing communications for a commercial bank. This paper suggests to pay more attention to the role of marketing communications of commercial banks. In today's conditions of economic and political instability, the development of financial globalization with the simultaneous weakening of state control over the development of monetary and credit relations, the strengthening of the influence of the currency sphere on economic processes and competition, the issue of not only ensuring the competitiveness of banks, but also their stable and dynamic development. The intensive use of marketing communications is one of the most important prerequisites for the development of commercial banks. The main functions of marketing communications are to inform consumers about the unique properties of banking services, stimulating demand, maintaining customer loyalty, building a positive image of banks and much more. It has been determined that, besides the fact that advertising plays a significant role in all spheres of public life, it also acts as an integral part of the general marketing system of the bank. Advertising has many applications: it is used to create a long-term image of the bank, for the purpose of allocating a specific banking product, the dissemination of information about services, coverage of a specific action. It is also an integral part of the formation of image and authority. The author concluded that marketing communications are an integral part of shaping the competitiveness of the bank, and the problem of increasing the efficiency of marketing communications is common to all Ukrainian banks. It is through advertising of banking products that the consumer first of all pays attention directly to the bank itself, and then from advertisements, customers distinguish the benefits of buying banking products in comparison with identical products in other banks. An important place in the development of marketing communications should be the development of a comprehensive group of activities in the field of promotion, which should be based on a combination of all means of communication in order to increase their own attractiveness. Nevertheless, the development of certain measures to maintain existing connections with customers in order to maintain them remains the same, since in today's market there is a strong competition for the client.

Key words: marketing communications, banking institutions, direct marketing, advertising, image and reputation, public relations.

 

 

Завантажити в PDF



Оновлено: 13-07-2018, 08:22 / Переглядів: 148
 

Авторизація