Судомир C. М.[Ділова репутація як стратегічний чинник розвитку підприємства]

 

C.М. Судомир,

 д-р екон. наук, професор

ВП НУБіП України

« Бережанський агротехнічний інститут»

 

ДІЛОВА РЕПУТАЦІЯ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ ЧИННИК

РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА

 

В статті обґрунтовано основні теоретико-методичні засади діловою репутацією підприємств в основу якого покладено вимоги системності та комплексності. Розроблено методику визначення ділової репутації підприємства згідно факторів зовнішнього та внутрішнього середовища. Оцінено ділову репутацію досліджуваного регіону.

Ключові слова: ділова репутація, розвиток, підприємство, стратегія, конкуренція.

 

Бібліографічний список:

  1. 1. Балтатарова Е. Деловая репутация компании. Бизнес-Пост / Е. Балтатарова // Livejournal – 2008. – http://baltatarova.livejournal.com/
  2. Родіонов О.В. Ділова репутація підприємства: формування, діагностика, розвиток: [монографія] / О.В.Родіонов. – Луганськ: Ноулідж, 2009. – 408 с.
  3. Соломанидина Т. Деловая репутация как одно из важнейших стратегических преимуществ компании / Т. Соломанидина, С. Резонтов, В. Новик // Управление персоналом. – 2005. – № 3. – [Електр. ресурс] – Режим доступу:http://www.top-personal.ru/.
  4. СудомирС.М. Формування системи управління розвитком сільськогосподарських підприємств: теорія, методологія: [монографія] / С.М.Судомир. – К.: ЦП «Компринт», 2015. – 483 с.
  5. Судомир С.М. Результативне управління соціально-економічними системами аграрного сектору економіки: [монографія] / С.М. Судомир. – К.: ЦП «Компринт», 2015. – 113 с.
  6. Судомир М.Р. Організаційний потенціал стратегічного розвитку підприємств // Вісник НТУ. «ХПІ» серії «Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності. – 2013. – № 53 (1026). – С. 154–159.

 

S.M Sudomyr. Business reputation as a strategic factor for enterprise development. The basic theoretical and methodical principles of the enterprises business reputation, which are based on the requirements of the systemic character and complexity, are substantiated in the article. The business reputation of the enterprises as open socio-economic systems is a complex problem, which is determined by the factors of the external and internal environment.

In particular, the factors of the external environment are: the quality of products, reasonable price, design, business efficiency, organizational culture in interaction, financial solvency of the company, business ethics in interaction, social status of the consumer, level of the customer's paying capacity, economic stability of the company, the level of fulfillment of obligations in the interests, service culture, company profile, manager's image, ecological culture, social responsibility, and environmental responsibility.

The factors of the internal environment should include: working conditions, social support, organization culture, organization values, power distance, level of wages, the firm's economic stability, the manager’s course of Life, managerial style, and participation in management, teamwork energy, intra-system business ethics, culture of management personnel, and the day mode.

The method for determining the business reputation of the enterprise according to the factors of external and internal environment is developed.

The business reputation of the researched region is estimated, and it is also established that the enterprises of the researched region are characterized by different levels of business reputation, which ranges from 0.49 to 0.92 coefficients.

The method of grouping has determined that with an increase in the business reputation ratio from the 1st to the 3rd group of the enterprises in the administrative regions by 1,86 times, the production of gross products per 100 hectares of agricultural lands increases accordingly by 1,63 times.

Key words: business reputation, development, enterprise, strategy, competitiveness.

 


Завантажити в PDF



Оновлено: 13-07-2018, 08:45 / Переглядів: 116
 

Авторизація