Баценко Л.М. Практичні аспекти компетентності керівника

Л.М. Баценко,

канд. екон. наук, доцент

 Сумський національний аграрний університет

 

ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ КОМПЕТЕНТНОСТІ КЕРІВНИКА

 

У статті розглянуто теоретичні аспекти поняття «компетентність». Викладено опис розробленої методики визначення рівня компетентності, що включає в себе професійні, когнітивні і соціальні та особистісні компетенції. Визначено можливість використання моделі компетенції як способу визначення ефективності праці керівника .

Ключові слова: компетентність, рівень компетентності, компетенції, керівник, підприємство.

 

Бібліографічний список: 1.Красовский Ю.Д. Диагностика компетенций руководителя // Управление персоналом и интеллектуальными ресурсами в России. М.: ИНФРА-М. V. 2. I. 4. С. 24- 31. 2. Рощин Д. Карьера руководителя. Справочник по управлению персоналом № 2 февраль, 2011. – C. 110-113. 3. Roberts G. Recruitment and Seletion: A Competency Approach / G. Roberts. – London: Institute of Personnel and Development, 2007. – 371 p. 4. Boyatzis R. The Competent Manager / R. Boyatzis. – New York: Wiley, 2005. – 406 p.

 

Л.Н. Баценко. Практические аспекты компетентности руководителя. В статье рассмотрены теоретические аспекты понятия «компетентность». Изложено короткое описание разработанной методики определения уровня компетентности, включающий в себя профессиональные, когнитивные, социальные и личностные компетенции. Определена возможность использования модели компетенций как способа определения эффективности труда руководителя.

 Ключевые слова: компетентность, уровень компетентности, компетенции, руководитель, предприятие.

 

L. Batsenko. Practical aspects of the leader’s competence. Competitiveness of the personnel is formed as the cumulative index of those qualities and features, through which a particular employee is better than the other on the position in the point of view of the organization, and by which organization gives him the advantage. The objective of its characteristics include competence, work experience, education, health, labour productivity, the contribution of this employee to the performance of the enterprise, etc. Therefore, it should be noted that modern requirements to human activity in any economic sector require a competence in the first place. Talking about potential, about its ability in the future to solve more complex management tasks than those with whom he faced in the first place it is necessary to assess the level of development of its competences. The article proposed to use the following clusters of competencies for the category "Leaders": the professional, cognitive, social and personal, for which you can define the level of competence of the manager. Assessment of competence opens up the following features. First, it allows you to establish personal development plans, which are designed to neutralize the growing gap between professional requirements and the existing level of competence for each employee. Secondly, employees getting information about your own level of competence, are aware of, in which direction it is necessary to improve their vocational qualification characteristics, socio-psychological and moral-ethical qualities. Thirdly, the assessment of competence allows you to identify key employees, which depends on the socioeconomic results of the company.

Key words: competence, level of competence, competency, leader of the enterprise.

 

Завантажити в pdf



Оновлено: 9-11-2017, 21:34 / Переглядів: 198
 

Авторизація