Мельничук О.І., Лотопан Л.В. Економічна сутність системи маркетингу аграрних підприємств, її складові та функції

О.І. Мельничук,

канд. екон. наук, доцент

Л.В. Лопотан,

канд. екон. наук

Одеський державний аграрний університет

 

ЕКОНОМІЧНА СУТНІСТЬ СИСТЕМИ МАРКЕТИНГУ АГРАРНИХ ПІДПРИЄМСТВ, ЇЇ СКЛАДОВІ ТА ФУНКЦІЇ

 

У статті розглянуто наукові підходи до визначення економічної сутності системи маркетингу аграрних підприємств. Виявлено, що серед науковців немає загальноприйнятого трактування цієї категорії. Зроблено спробу дати авторське визначення системи маркетингу аграрних підприємств», узагальнено її складові та функції. Розроблено структурно- логічну модель системи маркетингу аграрних підприємств з позицій функціонального підходу.

Ключові слова: система маркетингу, аграрне підприємство, функції маркетингу, ринок, інформація, споживач, аграрний сектор, управління.

 

Бібліографічний список: 1. Рябчик А.В. Організаційно-управлінські аспекти вдосконалення системи агромаркетингу в Україні / А.В. Рябчик // Науковий вісник національного університету біоресурсів і природокористування України. – 2009. – Вип. 142. – Ч. 1. – С. 158-164. 2. Зубар І.В. Формування та функціонування системи маркетингу аграрних підприємств / І.В. Зубар. Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.rusnauka.com/9_DN_2010/Economics/61293.doc.htm 3. Соловйов І.О. Формування системи маркетингу в аграрній сфері економіки / І.О. Соловйов // Економіка АПК. – 2006. – № 2. – С. 103-110. 4. Катеринець С.Л. Особливості формування функціонування системи маркетингу аграрних підприємств / С.Л. Катеринець // Науковий вісник ЛНАУ. Сер. «Економічні науки». – Луганськ, «Елтон-2». – 2009. – № 5. – С. 232–238. 5. Чеботарева Е.Н. Основные тенденции развития системы маркетинга на предприятиях АПК в современных условиях / Е.Н. Чеботарева // Наук. вісн. Луган. нац. аграр. ун-ту. – Луганськ, 2011. – Т. 1. – № 16. – С. 340–355. 6. Нагорнова С.С. Формування системи маркетингу в сільськогосподарських підприємствах: автореф. дис... канд. екон. наук: 08.00.04 / С.С. Нагорнова; Харк. нац. аграр. ун-т ім. В.В.Докучаєва. – Х., 2008. – 20 c. 7. Окландер М.А. Проблеми формування маркетингової системи країни. – К.: Наукова думка, 2002. – С. 28-34. 8. Шкурупская И.А. Маркетинговая система предприятия на рынке гелиотехники Украины / И.А. Шкурупская // Економічний вісник Національного технічного університету України "Київський політехнічний інститут": зб. наук. пр. – 2009 (6). – С. 329-334. 9. Генова С.С. Елементи системи маркетингу в контексті діяльності фермерських господарств / С.С. Генова // Економічні науки. Сер. "Економіка та менеджмент": Зб. наук. пр. Луцький нац. технік. ун-т. – 2010. – Вип. 7 (26). – Ч. 1. – С. 231- 238. 10. Методичні рекомендації з формування і функціонування системи маркетингу аграрних підприємницьких структур / М.Й. Малік, В.А. Пулім, Т.Г. Дудар та ін. – К.: «ІАЕ» УААН, 2009. – 49 с. 11. Примак Т.О. Маркетинг: навч. посібник / Т.О. Примак. – К.: МАУП, 2004. – 228 с. 12. Балабанова Л.В. Маркетинг підприємства: навч. посібник /Л.В. Балабанова, В.В. Холод, І.В. Балабанова. – К.: Центр учб. л-ри, 2012. – 612 с. 13. Мазко Т.І. Система маркетингу: принципи формування, функціонування та розвитку / Т.І. Мазко // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2010. – № 32. – С. 299-302. 14. Романовська В.А. Маркетинг та його елементи з позицій системного підходу. визначення поняття "система маркетингу" / В.А. Романовська // "Управління розвитком". – 2009. – № 21. – С. 83-85. 15. Белевят О.А. Наукові основи формування системи маркетингу в сільськогосподарських підприємствах / О.А. Белевят, М.П. Сахацький, Г.М. Запша // Економіка харчової промисловості. – 2009. – № 1. – С. 31-34.; 16. Маркетинг: навч. посібник: в 2-х ч. / Одеська державна академія будівництва і архітектури. Ч. 1. Теоретичні основи маркетингу та інформаційне забезпечення маркетингової діяльності підприємства. Школа маркетингу / За ред. проф. М.П. Сахацького. – Одеса: Пальміра, 2008. – 170 с.

 

Мельничук О.И., Лопотан Л.В. Экономическая сущность системы маркетинга аграрных предприятий, ее составляющие и функции. В статье рассмотрены научные подходы к определению экономической сущности системы маркетинга аграрных предприятий. Установлено, что среди ученых нет общепринятой трактовки этой категории. Сделана попытка дать авторское определение системы маркетинга аграрных предприятий», обобщенно ее составляющие и функции. Разработана структурно-логическая модель системы маркетинга аграрных предприятий с позиций функционального подхода.

 Ключевые слова: система маркетинга, аграрное предприятие, функции маркетинга, рынок, информация, потребитель, аграрный сектор, управление.

 

Melnychuk O., Lopotan L. The economic essence of marketing of agricultural enterprises, its components and functions. During the last decade the vast majority of domestic enterprises use different marketing tools to ensure success in the market. But the best result is possible only if the marketing activities of the company will be considered and organized as a system.

The subject of the article is to study the formation of the marketing system of agricultural enterprises.

The purpose of this paper is a synthesis of scientific approaches to the interpretation of economic content of the category "marketing system of agricultural enterprises", the definition of its components and functions.

The study used the following methods: induction and deduction – in the definition of "marketing system for agricultural enterprises"; system – in the interpretation of the company as the marketing system; generalization, comparison and grouping – in identifying its components and functions; monographic – in the study of national experience of marketing enterprises.

The results. In the article the scientific approaches to determining the economic essence of marketing system of agricultural enterprises have been considered. It has been revealed that among scientists there is no generally accepted treatment of this category. An attempt has been made to give the author's definition of agricultural enterprises marketing according to which it is treated as internally organized in relation to the environment and interacting set of interrelated components (economic, social, organizational, technical and technological), a complete unity of which provides a customer satisfaction, on the one hand, and on the other – achievement of goals by economic unity.

The main components of this system are subsystems such as marketing information subsystem; subsystem of marketing means and marketing management subsystem. Depending on the purpose marketing functions are divided into certain groups within each subsystem marketing. The main purpose of marketing information subsystem is market research, during which the following functions will be carried out: a comprehensive market research, study of consumers, research of competitors. Marketing management subsystem provides the following functions: defining of marketing objectives and marketing management as a system. Functions on the planning of production, implementation of goods movement, pricing and communications policy are fixed in the subsystem of marketing means.

The worked out structural-logical model of marketing of agricultural enterprises with functional viewpoint reflects marketing activities as integrity, consisting of its major functional areas.

The scope of results. The results can be used by agricultural enterprises for effective marketing system, and by scientists to deepen and develop the theoretical basis of marketing.

Keywords: marketing system, agricultural enterprise functions of marketing, market information, consumer, agricultural sector, governance.

 


Завантажити в pdf



Оновлено: 9-11-2017, 21:43 / Переглядів: 252
 

Авторизація