Єранкін О.О. Сучасні підходи до вирішення проблем оцінки кон’юнктури аграрних ринків в Україні

О.О. Єранкін,

 д-р екон. наук, професор

ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»

 

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМ ОЦІНКИ КОН’ЮНКТУРИ АГРАРНИХ РИНКІВ В УКРАЇНІ

 

Стаття присвячена методичним питанням вирішення проблеми оцінки кон’юнктури ринків товарів АПК в умовах глобалізації. Уточено категорійний апарат і зроблені пропозиції щодо удосконалення процесу дослідження кон’юнктури ринку на різних його етапах. Привернуто увагу до суттєвих змін, які відбуваються у традиціях споживання продуктів харчування. В результаті дослідження доведено, що існує небезпека безальтернативної імплементації результатів маркетингового дослідження у бізнес-процеси, що пояснюється певними об’єктивними і суб’єктивними проблемами здійснення досліджень в АПК України. В роботі систематизовано та досліджені ці проблеми. Дано рекомендації щодо інтенсивнішого використання при проведенні маркетингових досліджень інноваційних інструментаріїв та методик на основі світового досвіду.

Ключові слова: кон’юнктура ринків, маркетингові дослідження, маркетингові стратегії, агробізнес, глобалізація, місткість ринку, розмір ринку.

 

Бібліографічний список: 1. Котлер Ф. Маркетинговий менеджмент / Котлер Ф., Келлер К.Л., Павленко А.Ф. [та ін.]. – К.: Хімджест, 2008. – 720 с. 2. Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок. Стратегический и операционный маркетинг / Ж.-Ж. Ламбен. – СПб. : Питер, 2007. – 800 с. 3. Маркетинг: підручник / Павленко А.Ф., Решетнікова І.Л., Вовчак А.В. [та ін.]; за наук. ред. д-ра екон. наук., проф., акад. АПН України А.Ф. Павленка; кер. авт. кол. д-р екон. наук, проф. І.Л. Решетнікова. – К.: КНЕУ, 2008. – 600 с. 4. Войчак А.В., Федорченко А.В. Маркетингові дослідження: Підручник/за наук. ред. А.В. Войчака. – К.: КНЕУ, 2007. – 408 с. 5. Гаркавенко С.С. Маркетинг / Гаркавенко С.С. – К.: Лібра, 2002. – 712 с. 6. Зарубин А. Как определить размер рынка [Електронний ресурс] / А. Зарубин // «Генеральный Директор» – Режим доступа: http://www.gd.ru/magazine/article/159.html. 7. Скибінський С.В. Маркетинг / Скибінський С.В. – Ч. 1. – К.: КНЕУ, 2005. – 568 с. 8. Холленсен С. Глобальный маркетинг / Холленсен С.; пер. с англ. Е. Носова, К. Юрашкевича. – Минск : Новое знание, 2004. – 832 с. 9. Єранкін О.О. Маркетинг в АПК України в умовах глобалізації : [монографія] / О.О. Єранкін. – К. : КНЕУ, 2009. – 424 с. 10. Уровень тенизации экономики в Украине достиг 70% – МЭРТ [Електронний ресурс] / «Дело». – 2015. – 09 жовт. – Режим доступа: http://delo.ua/ukraine/uroventenizacii-ekonomiki-v-ukraine-dostig-70-mert-305178/ 11. Куликов П. Союз молока и рыбы [Електронний ресурс] / П. Куликов // Секрет фирмы. – 2007. – 6 марта. – Режим доступа: http://www.sostav.ru/articles/2007/03/06 /ko3/#. 12. Таганов Д. Мы знаем, куда вы смотрите! [Електронний ресурс] / Д. Таганов. – Режим доступа : http://www.marketologi.ru/lib/eyetrack.html.13. Барлоу Дж. Жалоба как подарок / Барлоу Дж. – М.: Олимп- Бизнес, 2006. – 288 с. 14. Кондратьева О.Таинство покупки или шпионаж в пользу покупателя [Електронний ресурс] / О. Кондратьева // Портал «Деловая пресса». – 2007. – 16 нояб. – Режим доступа: http://www.btlsostav.ru/2007/11/08/47/157/.

 

А.А. Еранкин. Современные подходы к решению проблемы оценки конъюнктуры аграрных рынков в Украине. Статья посвящена методическим вопросам решения проблем оценки конъюнктуры рынков товаров АПК в условиях глобализации. Уточнен категорийный аппарат и сделаны предложения по совершенствованию процесса исследования рынка на различных его этапах. Обращено внимание к существенным изменениям, которые происходят в традициях потребления продуктов питания. В результате исследования доказано, что существует опасность безальтернативной имплементации результатов маркетингового исследования в бизнес-процессы, что объясняется определенными объективными и субъективными проблемами осуществления исследований в АПК Украины. В работе систематизированы и изучены эти проблемы. Даны рекомендации по интенсивному использованию при проведении маркетинговых исследований инновационных инструментариев и методик на основе мирового опыта.

Ключевые слова: конъюнктура рынков, маркетинговые исследования, маркетинговые стратегии, агробизнес, глобализация, емкость рынка, размер рынка.

 

O. Yerankin. The Modern Approaches to Solving the Problems of Estimation of the Conjuncture of Agrarian Markets in Ukraine The subject of the work. The article is dedicated to the methodological issues of solving the problem of estimation of the conjuncture of markets of commodities of the agrarian and industrial complex in the conditions of globalization. It is proposed to clarify the categorical  for the improvement of the process of investigation of market conjuncture on its various stages. The attention was given to the significant changes that are taking place in the traditions of food consumption. The aim of the work is to interpret the questions of systematization of objective and subjective factors that create problems of implementation of marketing researches by the subjects of agribusiness in Ukraine in the conditions that rapidly changing under the influence of globalization, as well as finding the solution of these problems. In addition, it is planned to evaluate the possibility of application of new modern and innovative methods of research by the subjects of agribusiness in Ukraine. The methodology of the work. During the process of writing the article a dialectical method of knowledge and a systematic approach to the study of economic phenomena, including the methods of scientific abstraction, institutional and evolutional, induction and deduction, were used. The results of the work. As a result of the work it is proved that there is a risk of the uncontested implementation of the results of marketing research in business processes, due to certain objective and subjective problems of the implementation of researches into the agrarian and industrial complex of Ukraine. These problems are systematized and investigated in the paper. Among them the "shadow" character of economic processes, out of market mechanisms of competition, manipulations with data, dominance of closed and non-public companies in the market, subjective views of respondents, the situation in the state statistics, unskilled collection and processing of data, inaccuracy of the determining of economic categories, using of different methodologies of implementation of the research and evaluation data are singled out. It is proposed to solve the problem of determination of basic parameters of the markets – capacity and size. For this it is proposed to indicate the potential or real options of the market. During the research it is clarified the rational (medically recommended) norms of consumption of food that cannot fully serve as the estimated base of conjuncture of the markets, but rather act as the bounds of their potential. The author has given the recommendations for more intensive using of innovative tools and methodologies based on international experience during the realization of marketing researches. The sphere of application of the results. The author has recommended that the analysis of the conjuncture may not be the same for all businesses. The specificity and the scale of enterprises affect on the depth of the marketing research, which should be subordinated to the compliance of their strategic interests.

 Key words: conjuncture, marketing researches, marketing strategies, agribusiness, globalization, market capacity, market size.

 

Завантажити в pdf



Оновлено: 10-11-2017, 01:33 / Переглядів: 145
 

Авторизація