Ярмак М.Р. Конкурентоспроможність підприємства та узагальнення наукових підходів до управління нею

М.Р. Ярмак,

здобувач наукового ступеню

 Харківський національний аграрний університет імені В.В. Докучаєва

 

КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ ДО УПРАВЛІННЯ НЕЮ

 

У статті розглянуто теоретичні основи конкурентоспроможності та управління конкурентоспроможністю підприємств, узагальнено наукові підходи до управління конкурентоспроможністю підприємства та виділено додаткові.

Ключові слова: конкурентоспроможність підприємства, конкуренція, конкурентні переваги,управління конкурентоспроможністю підприємства, функції управління.

 

Бібліографічний список: 1. Адамик В. Оцінка конкурентоспроможності підприємства / В. Адамик, Г. Вербицька // Вісн. Тернопільського нац. екон. ун-ту. – 2008. – № 1. – С. 69–78. 2. Азоев Г.Л. Конкуренция: анализ, стратегия и практика / Г.Л. Азоев. – М.: Центр экономики и маркетинга, 2009. – 208 с. 3. Балабанова Л.В. Маркетингове управління конкурентоспростю підприємств: стратегічний підхід / Л.В. Балабанов, В.В. Холод. – Донецький держ. ун-т економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2009. – 294 с. 4. Бондаренко С.М. Моделювання стратегії конкуренції промислового підприємства: Стратегія економічного розвитку України / С.М. Бондаренко. – Наук. зб. ред. О.П. Степанов. – К.: АСК, 2008. – Вип. 7. – 408 с. 5. Грозний І. Діагностика конкурентних переваг промислового підприємства / І. Грозний // Схід. – 2007. – № 2 (80). – С. 57–63 6. Кузьмін О.Є. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підп-тва: Підруч. для студ. вищих навч. закл. / О.Є. Кузьмін, Н.І. Горбаль. – Національний ун-т «Львівська політехніка». – Л.: Компакт-ЛВ, 2010. – 302с. 7. Піддубний І.О. Управління міжнародною конкуренто-ністю підприємства: навч. посібник / І.О. Піддубний, Л.І. Піддубна. Харківський національний економічний ун-т. – Х.: ВД «Інжек», 2007. – 270 с. 8. Юданов А.Ю. Конкуренция: теория и практика / А.Ю. Юданов. – 3–е изд. испр. и доп. – М.: Гном и Д, 2008. – 354 с. 9. Смолін І.В. Конкурентоспроможність підприємств: навч. посібник / І.В. Смолін. – Київський національний торговельно-економічний ун-т. – К., 2009. – 204 с. 10. Фатхудинов Р.А. Конкурентоспособность: экономика, стратегия, управление / Р.А.Фатхудинов. – М.: ИНФРА, 2010. – 312 с.

 

М.Р. Ярмак. Конкурентоспособность предприятия и обобщения научных подходов по ее управлению. В статье рассмотрены теоретические основы конкурентоспособности и управления конкурентоспособностью предприятий, обобщены научные подходы к управлению конкурентоспособностью предприятия и выделены дополнительные.

Ключевые слова: конкурентоспособность предприятия, конкуренция, конкурентне преимущества, управление конкурентоспособностью предприятия, функцииуправления.

 

M.R. Yarmak. The competitiveness of an enterprise and generalization of scientific approaches to its management. The aim of the work is theoretical foundation, development of methodological regulations and scientific and practical recommendations as for the competitiveness management of agricultural enterprises. Theoretical bases of competitiveness and its management of the enterprises are examined in the article. It is determined that the competitiveness of an enterprise can be defined in the most generalized manner as a potential or realized ability of an economic entity for effective long term functioning in relevant environment and competitiveness management of an enterprise is the process of realization of certain totality of managerial functions, that is goal setting, planning, organization, motivation and controlling the activity of competitive advantages that form and provide vital functions of an enterprise as a subject of economic activity. In the article it is proved that at present moment of Ukrainian economic life cycle the problem of the enterprises competitiveness increasing becomes more and more important because business struggle between the enterprises is sharpening at the market. Classical and specific scientific approaches to competitiveness management of an enterprise are examined and generalized in the article. It was determined that these approaches don’t consider two important aspects of an enterprise activity, namely the resources and production and sale activity of an organization. Based on these elements, it was singled out the supplementary approaches to manage the competitiveness of an enterprise, that is production and sale and resource one. Taking into consideration these approaches will help to improve and refine the process of competitiveness management of an enterprise.

 Key words: competitiveness of an enterprise, competition, competitive advantages, competitiveness management of an enterprise, managerial functions.

 

Завантажити в pdf



Оновлено: 10-11-2017, 01:47 / Переглядів: 109
 

Авторизація