Гаража О.П. Інституціональні основи управління платою за землею

О.П. Гаража,

 канд. екон. наук, доцент

Харківський національний аграрний університет ім. В.В. Докучаєва

 

 ІНСТИТУЦІОНАЛЬНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ ПЛАТОЮ ЗА ЗЕМЛЮ

 

У статті розглядаються інституціональні основи плати за землю, яка включає оподаткування земель та орендну плату на базі нормативної грошової оцінки та площі земельної ділянки. Аналізуються напрямки управління платою за землю як джерела наповнення бюджету в ринкових умовах.

Ключові слова: нормативна грошова оцінка, оподаткування, земельно-оціночний процес, орендна плата, експертна грошова оцінка.

 

Бібліографічний список: Мартин А.Г. Регулювання ринку земель в Україні: монографія / А.Г. Мартин. – К.: АграрМедіаГруп, 2011. – 252 с. 2. Третяк А. М. Земельний кадастр ХХІ століття. Зарубіжні і вітчизняні погляди на розвиток земельного кадастру / А. М. Третяк. – К., 1999. – 164 c. 3. Дехтяренко Ю.Ф. Методичні основи грошової оцінки земель в Україні: Навч. посібник / Ю.Ф. Дехтяренко, М.Г. Лихогруд, Ю.М. Манцевич, Ю.М. Палеха. – К.: Профі, 2007. – 624 c. 4. Податковий кодекс України: Закон України від 02.12.2010 № 2755-VI. Редакція від 20.09.2015. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2755-17

 

Гаража Е.П. Институциональные основы управления платою за землю. В статье рассматриваются институциональные основы платы за землю, которая включает налогообложение земель и арендную плату на базе нормативной денежной оценки и площади земельного участка. Анализируются направления управления платой за землю как источниками наполнения бюджета в рыночных условиях.

Ключевые слова: нормативная денежная оценка, налогообложение, земельно-оценочной процесс, арендная плата, экспертная денежная оценка.

 

Garazha Е. Іnstitutional basis of management for lands payment. The state exists owing to financial resources in the market conditions. Land tax is a source of filling it. It is compulsory, regular payments for owners and users of the land plot. It is levied with legal and physical entities. It is directed to the state and local budgets. Management of land tax is carried out by the state through tax rates. The range of land tax has been introduced since 01.01.2015. The size of the tax per taxation 's unit has an influence on financial and economic results of agricultural enterprises and composes problems of research. Object and base is determined for the land tax. The objects are the land plots and land shares. The basis is: 1) the normative monetary valuation considering the indexation coefficient; 2) land area (in case of if the normative monetary valuation was not carried out). The directions of the land taxation were established by the legislation: 1) the normative monetary valuation was carried out; 2) the normative monetary valuation was not carried out; 3) simplified system of taxation. The stages of the legislative regulation for the land payment were identified: 1992-2010 – the Law of Ukraine «On Land Tax»; 2011-2015 – Tax Code of Ukraine. Tax rates were established from arable land, hayfields and pastures – 0.1%, and perennial plantations – 0.03 % till 01.01.2015. The tax rate for agricultural land is set not more than 1 % with 01.01.2015. Local councils independently are establishing land tax rates. This is the management of the land payment. The fixed agricultural tax was payed by agricultural enterprises till 01.01.2015, and after – it was a unified one. Its rates have increased three times. The unified tax rates have a size with 01.01.2015: 1) for arable land, hayfields and pastures – 0.45; 2) for perennial plantations – 0.27. The tax rates in mountain areas and Polesie areas: 1) for arable land, hayfields and pastures – 0.27; 2) for perennial plantations – 0.09. The tax rate on the lands of water fund was set – 1.35.

Key words: normative monetary evaluation, taxation, land-valuation process, rent, expert monetary evaluation.

 

Завантажити в pdf



Оновлено: 10-11-2017, 01:51 / Переглядів: 230
 

Авторизація