Судомир М.Р. Конкурентостійкість як економічна категорія

М.Р. Судомир,

аспірант

НУБіП України

 

КОНКУРЕНТОСТІЙКІСТЬ ЯК ЕКОНОМІЧНА КАТЕГОРІЯ

 

В статті систематизовано підходи до визначення сутності «конкурентостійкість». Приділено увагу аналізу співвідношення понять: «конкурентостійкість», «конкурентоспроможність» та «конкурентоздатність». Уточнено зміст даних понять.

Ключові слова. конкуренція, конкурентоспроможність, конкурентоздатність, конкурентостійкість, підприємство, система, цінність, середовище.

 

Бібліографічний список: 1. Тридід О.М. Комплексна оцінка конкурентного статусу підприємства / О.М. Тридід / Економіка розвитку. ХНЕУ. – 2002. – № 2 (22). – С. 75-76. 2. Дикань, В.Л. Реформирование экономики Украины и конкурентоустойчивость предприятий [Текст] / В.Л. Дикань. – Х.: Основа, 1997. 3. Чернега, В. В. Формування механізму забезпечення стійкості підприємств на основі розвитку підприємництва [Текст]: автореф. дис. канд. екон. наук: 08.06.01 / В.В. Чернега. – К., 2006. – 21 с. 4. Оберемчук В.Ф. Стратегія підприємства : короткий курс лекцій / В.Ф. Оберемчук. – К.: МАУП, 2000. – 128 с. 5. Булах В. Конкурентостійкість підприємства як економічне поняття та його значення в галузі зв’язку / І.В. Булах, Т.Б. Надтока // Наукові праці ДонНТУ. Серія економічна. – 2004. – Вип. 80. – С. 156–161. 6. Гудзинський О.Д. Управління формуванням конкурентоспроможного потенціалу підприємств (теоретико-методологічний аспект): монографія / О.Д. Гудзинський, С.М. Судомир, Т.О. Гуренко. – К.: ІПК ДСЗУ, 2010. – 212 с. 7. Горбатов В.М. Конкурентоспособность и циклы развития интегрированных структур бизнеса / В.М. Горбатов. – Х.: ИД «ИНЖЕК», 2006. – 592 с. 8. Пономаренко, В.С. Стратегія розвитку підприємства в умовах кризи [Текст]: монографія / В.С. Пономаренко, О.М. Тридід, М.О. Кизим. – Х.: ІНЖЕК, 2003. – 328 с. 9. Фатхутдинов Р.А. Стратегический маркетинг: учебник. – М.: ЗАО «Бизнес-школа «Интел- Синтез», 2000. – 640 с.

 

М.Р. Судомир. Конкурентоустойчивость как экономическая категория. В статье систематизированы подходы к определению сущности «конкурентоустойчивость». Уделено внимание анализу соотношения понятий «конкурентоустойчивость» и «конкурентоспособность». Уточнено содержание данных понятий.

Ключевые слова: конкуренция, конкурентоустойчивость, конкурентоспособность, предприятие, система, ценность, среда.

 

M.R. Sudomyr. Competitiveness as an economic category. After the various approaches of scientists about the nature of the “competitive capability” are analyzed the conclusion is made that this category is little investigated, the essence of which is accumulated in: the ability to provide, retain and expand a enterprise’s niche on the market under the action of the destabilizing forces; the stable position on the market; ensuring the company’s stability and ability to resist destabilizing environment influence. From the above it follows that the essence of interpretation “competitive stability” is required to be clarify. The author considers that the clarification has to be based on such principles: the essential of completeness and integrity. The author makes their own vision of the term “competitive stability” by which they mean organizational interaction of the competitive capability and competitive ability, which allows to hold a niche on the goods and services market and to ensure its efficient functioning in a competitive market environment. In the economic literature the concepts of competitive stability, competitive capability and competitive ability are very often identified, however, it is not identical concepts. The most reasonable definition of the competitive capability is given by author Gudzynskiy O.D., who notes that: the competitive capability is the category which is determined by the subjects of market environment; it becomes apparent in the organizational interaction between internal and external environment; a phenomenon is dynamic; it is a balance of supply and demand; it is mechanism for implementing competitive potential. Based on this competitive capability is considered as a recognition category, which characterizes public value. The author considers the competitive capability as the knowledge category, which characterizes the potential opportunities of the company or management as the system.

Key words: сompetition, competitive capability, competitive ability, competitive stability, enterprise, system, value, environment.

 

Завантажити в pdf



Оновлено: 8-11-2017, 23:08 / Переглядів: 181
 

Авторизація