Ломовских Л.О. Маркетингова концепція виробництва продукції рослинництва

Л.О. Ломовських,

 канд. екон. наук, доцент

Харківський національний аграрний університет ім. В.В Докучаєва

 

МАРКЕТИНГОВА КОНЦЕПЦІЯ ВИРОБНИЦТВА ПРОДУКЦІЇ РОСЛИННИЦТВА

 

У статті доведено необхідність ведення господарювання сільськогосподарськими підприємствами на маркетингових засадах. В процесі діяльності необхідно дотримуватися агротехнології виробництва, науково обґрунтованих сівозмін. Це сприятиме підвищенню прибутковості діяльності підприємства і збереженню ґрунтів.

Ключові слова: маркетингова концепція, концепція соціально-етичного маркетингу, сівозміна, прибуток, раціональне використання ґрунтів, збереження ґрунтів, виробництво соняшнику.

 

Бібліографічний список:

1. Гуторов О.І. Земельно-ресурсний потенціал та проблеми його раціонального використання / О.І. Гуторов. – Х.: Харк. нац. аграр. ун-т, 2002. – 70 с.

 2. Добряк Д.С. Теоретичні засади сталого розвитку землекористування у сільському господарстві: монографія / Д.С. Добряк, А.Г. Тихонов, Н.В. Гребенюк. – К.: Урожай, 2004. – 134 с.

3. Ковальчук Т. Проблема ефективного землекористування в Україні / Т. Ковальчук, О. Розинка // Банківська справа. – 2006. – № 1. – С. 6 – 16.

 4. Осипчук С.О. Сучасний стан сільськогосподарських угідь України та заходи його поліпшення / Осипчук С.О., Дорош Й.М. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: 77.121.11.22/ecolib/6/33.doc

5. Паленичак О.В. Раціональне землекористування в умовах збалансованого розвитку агропромислового виробництва / О.В. Паленичак // Економіка АПК. – 2012. – №2. – С. 326.

6. Солов’яненко Н. Ґрунтовий покрив – складова природних ресурсів України / Солов’яненко Н. // Землевпорядний вісник. – 2012. – №2. – С. 44-48

7. Третяк А.М. Земельні ресурси України та їх використання / Бабміндра Д.І., Третяк А.М. – К.: ТОВ „ЦЗРУ”, 2003. – 143 с.

 

Л.А. Ломовских. Маркетинговая концепция производства продукции растениеводства.В статье доказана необходимость ведения хозяйствования сельскохозяйственными предприятиями на маркетинговых принципах. В процессе деятельности необходимо придерживаться агротехнологии производства, научно обоснованных севооборотов. Это будет способствовать повышению прибыльности деятельности предприятия и сохранению свойств земель.

Ключевые слова:маркетинговая концепция, концепция социально-этического маркетинга, севооборот, прибыль, рациональное использование земли, сохранение почв, производство подсолнечника.

 

L.O. Lomovskikh. Marketing concept of crop production. In the article the questions of the necessity of growing sunflower in Ukraine are revealed. The characteristics of sunflower are presented. Particular attention is paid to the negative effects of growing sunflower. The essence of the concepts of classical marketing, social and ethical marketing and environmental marketing is revealed. The necessity of conducting agricultural production on the principles of the concept of social and ethical marketing and the concept of ecological marketing is grounded. On the example of a specific agricultural enterprise, the necessity of conducting on the principles of the concept of social and ethical marketing and the concept of environmental marketing is proved. The structure of arable land in the given agricultural enterprise is considered. Arable land is not used rationally. Two variants of scientifically proved crop rotations for introduction in activity of the agricultural enterprise are offered. The calculation of economic efficiency of introduction of scientifically grounded crop rotation is made. The costs of scientifically grounded crop rotation are calculated. Revenues from sales of agricultural products were calculated. Additional profit from the introduction of scientifically based crop rotation may amount to UAH 3 million. In the process of activity, it is necessary to adhere to the agrotechnology of production, scientifically justified crop rotations. This will help increase the profitability of the enterprise and preserve the properties of soil.

Key words:marketing concept, the concept of social and ethical marketing, crop rotation, profit, sustainable use of soil, soil conservation, sunflower production.

 

  Завантажити в PDF



Оновлено: 25-01-2018, 08:11 / Переглядів: 194
 

Авторизація