Шелудько Р.М., Шелудько Л.В. Розвиток маркетингових служб на всіх рівнях ринкового інформаційного простору

Р.М. Шелудько,

Л.В. Шелудько,

 кандидати екон. наук, доценти

Харківський національний аграрний університет ім. В.В. Докучаєва

 

РОЗВИТОК МАРКЕТИНГОВИХ СЛУЖБ НА ВСІХ  РІВНЯХ РИНКОВОГО ІНФОРМАЦІЙНОГО  ПРОСТОРУ

 

У статті запропоновано механізм впровадження маркетингової системи у структуру державного регулювання аграрного сектору економіки. Питання впровадження маркетингових відділів розглянуте на рівні підприємство-район-область. Зроблено висновки щодо функцій, функціональних обовязків та кількості працівників маркетингових відділів.

Ключові слова: маркетинг, ринкові відносини, маркетингова служба, інформаційний простір.

 

Бібліографічний список:

1. Котлер Ф. Маркетинг. Менеджмент. Аналіз, планирование, внедрение, контроль / Перевод с англ. Под. ред. О.А. Треьяка, Л.А. Волковой, Ю.Н. Каптуревского. – СПб: Питер, 2009. – 896 с.

2. Ассель Г. Маркетинг: принципи и стратегия : учеб. для вузов / Г. Ассель. – М.: ИНФРА-М, 1999. – 803 с.

3. Дихтль Е., Хершген X. Практический маркетинг: учеб. пособие / пер. с нем. A.M. Макарова; под. ред. И.М. Минко. – М.: Высшая школа, 1996. – 255 с.

4. Гаркавенко С. Маркетинг: навч. посібник для студ. вузів / С. Гаркавенко. – К.: Лібра, 2011. – 279 с.

5. Гогуля О.П. Аналіз маркетингових підходів в діяльності підприємств аграрного сектора / О.П. Гогуля // Вісн. Сумського нац. аграр. ун-ту: Сер. Фінанси і кредит. – 2002. – Вип. 1. – С. 119-123.

6. Дудар Т.Г. Організаційно-економічні засади формування і розвитку агромаркетингу / Т.Г. Дудар // Економіка АПК. – 2005. – № 10. – С. 89- 96.

7. Єранкін О.О. Маркетинг в АПК України в умовах глобалізації: монографія / О.О. Єранкін. – К.: КНЕУ, 2009. – 419 с.

 

Р.Н. Шелудько, Л.В. Шелудько Развитие маркетинговых служб на всех уровнях рыночного информационного пространства. В статье предложен механизм внедрения маркетинговой системы в структуре государственного регулировании аграрного сектора экономики. Вопрос внедрения маркетинговых отделов рассмотрен на уровне предприятие – район – область. Сделаны выводы по поводу функций, функциональных обязанностей и количества работников маркетинговых отделов.

Ключевые слова: маркетинг, рыночные отношения, маркетинговая служба, информационное пространство.

 

R.M. Sheludko, L.V. Sheludko Development of marketing services at all levels of informative space. The article proposes the mechanism for the introduction of marketing system in the structure of state regulation of the agrarian sector of the economy. The questions of implementation of marketing departments are considered at the level of enterprise-district-region. The structure of the marketing service is determined by the  peculiarities of  goods that are offered for sale, and by the goals set by the enterprises. The main functions, carried out by the marketing specialists of the agricultural enterprise  are the study of the market conjuncture and the organization of sales. More complex tasks stand before the marketing service of the processing enterprise. Its goal is achieving maximum consumer satisfaction in the conditions of growing competition from foreign and domestic commodity producers. With insignificant amounts of production and sales the creation of marketing service in the farm isn’t advisable. The information about the state of  all material and technical resources: machinery, lubricants, fertilizers is not of less importance. The collection and analysis of these data, necessary for effective work in modern conditions, must be ensured by a centralized marketing service serving on a commercial basis all enterprises of the district (region) that require such data.

On the basis of analysis of the regional market situation, the district marketing service could give recommendations to the manufacturers about the types of production which   will be of the largest demand this year and in the nearest future (in 1-2 years). The district service organizes preliminary collection of consumers  orders for a certain number  of  products. All that is appropriate before sowing  crops. Based on this, enterprises  can form an economically grounded production program. Thus, the structure of sowing areas and production levels will be planned on the basis of the real demand of consumers, which gets the form of preliminary orders or contracts with the indication  of  realization price, with which products will be sold after harvesting and that suits both sides.

District marketing services work in close contact with the region receiving all the information that lacks for DECISION-making. Receiving the recommendations of marketing services on a commercial basis, the company has the right to follow or not to follow them at their own discretion.

The purpose of the regional marketing service (or marketing center) is to create organizational and economic conditions for the most complete satisfaction of the population demand  in foodstuffs, agricultural raw materials and services.

Keywords:marketing, market relations, marketing service, informative space.

 

Завантажити в PDF



Оновлено: 25-01-2018, 08:30 / Переглядів: 182
 

Авторизація